donderdag 18 december 2008

Wallpaper group classificatie (2)

De voorbije twee weken heb ik voornamelijk besteed aan het finetunen van het classificatiealgoritme beschreven in mijn vorige blogpost, en niet, zoals vermeld in die post, met het implementeren van een alternatief algoritme. Dat algoritme bleek te complex om op korte tijd (2 weken tot de thesispresentatie) te implementeren. En omdat het eerste algoritme nog geen acceptabele resultaten gaven, besloot ik dat algoritme verder te tunen.

Enkele van de aanpassingen zijn de volgende:
- detectie van glide reflection
- fixen van een bug in de code om een textuur te spiegelen over een bepaalde as
- beter selecteren van naburige roosterpunten in de correlatiefunctie en de mediaantegel registreren op deze roosterpunten
- fixen van enkele bugs in het classificatiegedeelte van de code

Al deze aanpassingen zorgden voor een verbetering van de resultaten. Om de tabel uit vorige post als vergelijking te gebruiken: de eerste 3 regels zijn mijn oude resultaten, de laatste 3 de resultaten van het algoritme in huidige vorm.

Tabel 1: trimmed normalized residual error van verschillende symmetrieën voor verschillende texturen en de uitkomst van het classificatiealgoritme

Nog een laatste opmerking is dat near-regular textures nu ook een stuk beter worden ondersteund, maar nog steeds geen bevredigende resultaten geven. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel.

1 opmerking:

Kjelle zei

Jo Mathias,
toch al weer wat vooruitgang zie ik :-) Hoe was je presentatie overigens?

En waarom ik eigenlijk post, het verbaasd me dat Daniel dit nog niet verteld heeft: als je html tables typt in je blog moet je oppassen, de parser van blogger zet alle enter characters om naar
. Dus even al die enters uit je html code halen en dan wordt uw blog veel leesbaarder :-)

Greets!